Een nieuwe Maastrichtse Likeur "Maestricht Royal"

Maastricht Culinair is de club van restaurants en smaakmakers - zo noemen ze de streekproducenten en bedrijven waar deze samenwerkingsclub trots op is. Onder het motto ‘experience gastronomy’ werken de ondernemers van Maastricht Culinair dagelijks aan het imago van Maastricht als gastronomische hoofdstad. 

Samen met Gulpener Bierbrouwerij en Gerlachus Whiskystokerij ging de club aan de slag om een likeur te maken op basis van het Mestreechs Aajt in het kader van een regionaal partnerschap.
Eerst werd er onder leiding van brouwmeester Steven van den Berg een nieuw bier gebrouwen. Dit bier wordt versneden met Mesteechs Aajt, het enige middeleeuwse bier van Nederland, dat sinds 1984 in Gulpen wordt gebrouwen en dat ontstaat door het in eikenhouten vaten spontaan te laten gisten. Met deze basis gaat stoker Thijs Has van “Gerlachus Whiskystokerij” te Hulsberg vervolgens aan de slag om de likeur te destilleren met ondermeer stroop van de biologische “Stroopmakerij  Puur” van Mart Vandewall uit Eckelrade. Zo wordt kennis, ervaring en passie gebundeld om speciaal voor fijnproevers een nieuw streekeigen likeur te ontwikkelen, die voortborduurt op de rijke gastronomische historie van de regio Maastricht. Dit alles gebeurde onder leiding van de Maastricht Culinar- werkgroep met Albert Berghof, Jean-Marc Beaumont, Jules Thijssen en Mathieu Hulst.

De likeur zal dan op de kaart bij de deelnemende restaurants staan: puur als 'Maestricht Royal' of in combinatie met een mousserende wijn van de Maastrichtse Apostelhoeve als ‘Maestricht Royal apéritif’. Dit past in hun ambitie om Maastricht en regio gastronomisch op de kaart te zetten.

In aanwezigheid van de smaakmakers werd de likeur dan, maandag 9 oktober 2017, op netwerkplein Place des Amis tijdens de BBB/Folie Culinaire in MECC Maastricht officieel gepresenteerd tijdens de BBB-horecabeurs. Lars Flinkerbusch, directeur van Maastricht Marketing (VVV), nam  de eerste fles 'Maestricht Royal' in ontvangst uit handen van Esther Saris, voorzitter Maastricht Culinair. “Deze likeur onderstreept het verhaal waarmee we stad en regio in binnen- en buitenland promoten als dé plek waar je naar toe gaat om gastronomisch te genieten”, aldus Flinkerbusch.
Een eerste reactie op ‘Maestricht Royal’ van Pieter-Jan de Peuter - Cocktailbar Mr.Smith die is met de likeur aan de slag is gegaan: “Toen ik 'appel' hoorde, dacht ik onmiddellijk: spijtig! Maar nu ik de likeur geproefd heb, ben ik erg enthousiast. Vooral de harmonie tussen het zuur en het zoet, de kleur en de viscositeit zijn echt speciaal! Je kunt er veel mee variëren.”

De likeur is verkrijgbaar bij Thiessen Wijnkopers in Maastricht voor de prijs van €21,95 per fles (500 ml).

(J.C.)

 

 

 

 

  • Administratieve zetel ASG
    p/a Stadsarchief
    Rederijkersstraat 42
    3500 Hasselt (B)
    VZW Ondernemingsnummer 422.459.744

  • Administratieve zetel ASG stichting
    p/a “Dormio Resort Maastricht”
    Kamer van Koophandel (NL)
    Registernummer 51802139


  • ASG Secretariaat:
    E-mail: secretariaat [at] asg [dot] be

 

 Lid worden?


Voor onze leden zijn er tal van extra voordelen:

  • toegang tot het ledengedeelte van onze website

  • 4 maal per jaar ons digitale magazine "Terroir"

  • mogelijkheid tot gratis opzoekigen in de "Bibliotheek van de Smaak"

  • deelname aan ASG Algemene Ledendag

  • ....

 

Comments