Het initiatief
16 horecabedrijven hebben in het Nederlands-Limburgse Heuvelland de handen in elkaar geslagen onder de noemer “Gastronomisch Heuvelland”. Ze worden daarin ondersteund door enkele producenten en leveranciers van streekproducten en de VVV Zuid-Limburg. Deze nieuwe samenwerking is een initiatief van culinair journalist Bert Salden.
De deelnemende bedrijven zijn grote en kleine familiebedrijven, al dan niet gerenommeerd, zoals Auberge De Smockelaer, De Zoete Zoen, Restaurant Daelhemergroeve (voorheen Feestgrot Valkenburg), Grand Hotel Voncken, Kasteel Vaalsbroek, Kasteel Wittem, Restaurant Puur, Restaurant Gerardushoeve, Chateau St. Gerlach, enz. Ook Wijngaard St. Martinus in Vijlen en Canisiusstroop uit Schinnen, naast slagerij Kusters en bakkerij Franssen ondersteunen het initiatief.
De restaurants richten zich onder meer op gasten van het groeiend aantal B&B's, die 's avonds buiten de deur willen eten. Hierbij is het voor het eerst dat het Heuvelland zich profileert als gastronomische eenheid, rijk aan mooie restaurants, vaak familiebedrijven met “de patron” achter de pannen. In veel gevallen selecteert de chef zelf de basis voor wat op tafel komt, niet zelden heeft hij "achterom" zijn eigen kruidentuin, soms aangevuld met eigen groenten en vruchten. Dit wordt verwoord door Bert Salden onder “Keukens van het Heuvelland”.
Het resultaat
Vooreerst heeft de samenwerking geresulteerd in een nieuwe restaurantgids die in een grote oplage (25.000 exemplaren) gratis wordt verspreid en beschikbaar is voor de toeristen die het Heuvelland bezoeken.